Büro Yönetimi Ve Sekreterlik Alanı
Alan Tanıtım Vidoesu:
https://meslegimhayatim.meb.gov.tr/mesleki-egitim-videolari
https://www.youtube.com/watch?v=HIoQedlb5Ao
Bireysel Öğrenme Materyalleri:
BÜRO YÖNETİMİ ve SEKRETERLİK ALANI
Sanayi devriminden sonra fabrika ve iş yeri gibi büyük işletmelerin çoğalmasıyla birlikte bu işletmelerin bürolarında çalışacak eleman ihtiyacı ortaya çıkmıştır Sanayi devriminde insanlar için daha çok ham madde, işçiler, makineler ön plandayken rekabetin ortaya çıkmasıyla yönetim anlayışındaki değişikliklerle birlikte bürolarda da iş kollarında uzmanlaşma ortaya çıkmaya başlamıştır. Çağımızda bilgisayarın ve bilgi teknolojilerinin gelişmesi büro otomasyonunu da beraberinde getirmektedir. Büro otomasyonu; büro hizmetlerinde, elektronik makineler ve bilgisayarlarla işlerin yapılması ve yine sonuçlarının bilgi sayarlarla denetlenmesi olarak tanımlanmaktadır. Büro otomasyon araçları başta bilgisayar olmak üzere telefon, faks, teleks gibi iletişim araçlarıyla birlikte daktilo, fotokopi gibi mekanik araçlar da büro işlerinde yardımcı araçlardır. Teknolojiyle birlikte arşivleme, dosyalama ya da evrak kayıt gibi işler de bilgisayarlarla yapılıyor. Bu durum bürolardaki evrak trafiğini hafifletiyor. Günümüzde bürolarda özellikle bilgiişleyici ve bilgi sağlayıcı durumundaki sekreterlerin bu ve diğer sekreterlik hizmetlerini yerine getirmede en büyük yardımcısı büro makineleridir. Büro otomasyon sisteminin kullanılması sekreterin ve büro çalışanlarının işlerini düzenli ve zamanında yapmasını sağlamaktadır. Ancak bu teknolojiyi kullanmak için mutlaka sekreterlik eğitimi almış sekreterlere ihtiyaç duyulmaktadır. Sekreterlik, günümüzde hızla yükselen ve önemli bir konuma gelen mesleklerden biridir. Sekreter, yöneticinin sağ kolu olmaktan çıkmış, iş ortağı durumuna gelmiştir. Sekreterlik mesleği, yönetici asistanlığı kavramıyla özdeşleşmektedir. Sekreterlik uğraşısı meslek olma kriterlerinin hepsini taşımakta ve artık alt uzmanlık alanlarını da oluşturacak şekilde gelişmektedir. Okulumuzda Büro Yönetimi ve Sekreterlik Alanında Yönetici Asistanlığı dalı açılmıştır.
YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI Büro makinelerini kullanarak büro yönetimi, büro içi ve dışı iletişimi sağlama, yöneticinin günlük işlerini organize etme, belge hazırlama, dosyalama işlemlerini yürütme, sunum hazırlama, toplantı ve seyahat organize etme bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
Görevleri:
• İşyerinde iletişimi sağlamak.
• Dosyalama ve arşivleme yapmak.
• Yazışma yapmak.
• İş programı hazırlamak ve uygulamak.
• Toplantı organizasyonu yapmak.
• Seyahat organizasyonu yapmak.
• Bilgisayarda dosya oluşturmak.
• Bilgisayarda yazı hazırlamak.
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER Yönetici sekreterlerinde bulunması gereken özellikler;
• İş ahlâkına sahip olmak,
• Kendisine söylenenlere, en ince ayrıntısına kadar dikkat etmek,
• Düzenli olmak,
• Zamanında iş yapmaktan hoşlanmak,
• Jest ve mimiklerini etkili bir şekilde kullanabilmek,
• Okuduğunu anlamak,
• Türkçeyi iyi kullanmak,
• Bilgisayar, faks, fotokopi gibi makineleri kullanabilmek,
• Telefonla konuşma kurallarını bilmek,
• Güler yüzlü ve hoşgörülü olmak,
• Düşünceleri açık bir şekilde ifade edebilmek,
• Ekip çalışmasına yatkın olmak,
• Soğukkanlı olmak,
• Sır saklayabilmektir.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI Meslek eğitimi lise düzeyinde Anadolu ticaret ve ticaret meslek liselerinde verilmektedir. Bu okullardan mezun olanlar, meslek yüksek okullarının ilgili bölümlerine sınavsız geçiş yaparak ön lisans düzeyinde eğitim alırlar. Ön lisans programını tamamlayanlar ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı'nda başarılı oldukları takdirde alanları ile ilgili lisans programlarına geçebilirler.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bu mesleği yapan kişiler ofis ortamında çalışır. Bu meslekte çalışanlar, görevini yaparken diğer çalışanlarla iletişimde bulunmak ve görevini eş güdüm hâlinde yürütmek durumundadır. Sekreterlik mesleğinin uygulama alanı kapalı mekânlar olan bürolardır. Yapılacak işin özelliğine göre zaman zaman açık alanlarda da görev yaparlar.
İŞ BULMA İMKANLARI
Sekreterlik mesleğinin iş imkânları, iş alanlarının sayısı kadar geniştir. Sekreterler hemen hemen her iş alanının da iş bulma imkânına sahiptirler. İşletmeler hangi işi yaparlarsa yapsınlar işlerini büro ortamında yürütmektedirler. Bürolarda yazışmalardan makine kullanımına kadar birçok iş sekreterler tarafından yürütülmektedir. Ayrıca her ticarî kuruluş, dosyalama ve arşivleme yapmak zorunda olduğundan bu işleri de sekreterler Yapmaktadırlar.